Οδηγίες
προετοιμασίας για τα Αρχαία Ελληνικά
Ετυμολογία – Λεξιλόγιο
Να μπορούν οι μαθητές να:
- ü διακρίνουν απλές λέξεις από σύνθετες
- ü εντοπίζουν παραγωγικές καταλήξεις, π.χ. -ίζω, ότης…
- ü συνθέτουν – αποσυνθέτουν λέξεις, πχ. μετά + ὁδός à μέθοδος, κάθοδος à κατά + ὁδός
- ü σκεφτούν από ποιο ρήμα ή αρχική λέξη προέρχεται ένας τύπος, π.χ. δίφρος< από το φέρω, σύμφωνο< φωνή
- ü κατηγοριοποιούν λέξεις, ανάλογα με την κατάληξή τους (υποκοριστικά, περιεκτικά, τοπικά, παρώνυμα, εθνικά, πατρωνυμικά, γονεωνυμικά, πρόσωπο, ενέργεια, πάθος, κατάσταση, αποτέλεσμα ενέργειας, όργανο, μέσο, ύλη, χρόνο), π.χ. νεανίσκος à υποκοριστικό
- ü δίνουν τη σημασία των ρηματικών επιθέτων, π.χ εξεταστέος à αυτός που πρέπει να εξεταστεί
- ü ξεχωρίζουν τα μέρη του λόγου, π.χ. προθέσεις, συνδέσμους, επιρρήματα, ουσιαστικά…
- ü γνωρίζουν οικογένειες λέξεων, π.χ. λόγος, λεξικό ρήση, έπος…
Γραμματική Αρχαίας ελληνικής:
- Ø Κλίσεις ουσιαστικών
- Ø Είδη αντωνυμιών
- Ø Κλίσεις βαρύτονων ρημάτων α΄ συζυγίας
- Ø Εγκλίσεις ρημάτων
- Ø Μορφές αύξησης & αναδιπλασιασμού
- Ø Παραθετικά επιθέτων & επιρρημάτων
Γενικότερα,
ό,τι διδάσκονται στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου.
Αρχαία
από μετάφραση:
- Λογοτεχνικοί & αφηγηματικοί τρόποι
- · Πρόσωπα (θεοί, ήρωες, δευτερεύοντα πρόσωπα)
- · Ειδικοί λογοτεχνικοί όροι
- · Τυπικά επίθετα
- · Στοιχεία της πλοκής
- · Σχέσεις προσώπων