Παρασκευή 21 Μαρτίου 2025

 

Οδηγίες προετοιμασίας για τα Αρχαία Ελληνικά

Ετυμολογία – Λεξιλόγιο

Να μπορούν οι μαθητές να:

  • ü  διακρίνουν απλές λέξεις από σύνθετες
  • ü  εντοπίζουν παραγωγικές καταλήξεις, π.χ. -ίζω, ότης…
  • ü  συνθέτουν – αποσυνθέτουν λέξεις, πχ. μετά +  ὁδός à μέθοδος, κάθοδος à κατά + δός
  • ü  σκεφτούν από ποιο ρήμα ή αρχική λέξη προέρχεται ένας τύπος, π.χ. δίφρος< από το φέρω, σύμφωνο< φωνή
  • ü  κατηγοριοποιούν λέξεις, ανάλογα με την κατάληξή τους (υποκοριστικά, περιεκτικά, τοπικά, παρώνυμα, εθνικά, πατρωνυμικά, γονεωνυμικά, πρόσωπο, ενέργεια, πάθος, κατάσταση, αποτέλεσμα ενέργειας, όργανο, μέσο, ύλη, χρόνο), π.χ. νεανίσκος à υποκοριστικό
  • ü  δίνουν τη σημασία των ρηματικών επιθέτων, π.χ εξεταστέος à αυτός που πρέπει να εξεταστεί
  • ü  ξεχωρίζουν τα μέρη του λόγου, π.χ. προθέσεις, συνδέσμους, επιρρήματα, ουσιαστικά…
  • ü  γνωρίζουν οικογένειες λέξεων, π.χ. λόγος, λεξικό ρήση, έπος…

 

Γραμματική Αρχαίας ελληνικής:

  • Ø  Κλίσεις ουσιαστικών
  • Ø  Είδη αντωνυμιών
  • Ø  Κλίσεις βαρύτονων ρημάτων α΄ συζυγίας
  • Ø  Εγκλίσεις ρημάτων
  • Ø  Μορφές αύξησης & αναδιπλασιασμού
  • Ø  Παραθετικά επιθέτων & επιρρημάτων

 

Γενικότερα, ό,τι διδάσκονται στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου.

 

Αρχαία από μετάφραση:

  • Λογοτεχνικοί & αφηγηματικοί τρόποι
  • ·        Πρόσωπα (θεοί, ήρωες, δευτερεύοντα πρόσωπα)
  • ·        Ειδικοί λογοτεχνικοί όροι
  • ·        Τυπικά επίθετα
  • ·        Στοιχεία της πλοκής
  • ·        Σχέσεις προσώπων

 

 

Παρασκευή, Μαρτίου 21, 2025